30/06/2014

Status Riak Di Facebook?

Riak atau kita yang terlalu suka menilai?


Sedang ber'fb'ing terjumpa status ni yang sedang berlegar dia alam maya.. ceeewah gitu...
secara personalnye.. secara PERSONAL ye.. bermakna pandangan peribadi.. anda berhak membangkang :-D Cik iza x pernah berasa apa2 bagi status2 sebegini..dan tidak pernah terfikir si penulis status sedang riak..

Cik iza yang banyk melakukan khilaf dan dosa ini, sgt tidak tersentuh atau pun berfikir yang tidak2 tentang status 'Done berbuka' atau sharing dari rakan2 FB ttg juadah berbuka mereka.. mungkin ada yang terkesan.. tp cik iza tidak sedikit pun terfikir mereka riak.. utk ape cik iza fikir status demikian berunsur riak? cik iza x tahu langsung hati mereka.. benar2 riak atau itu sekadar makluman aktiviti harian di bulan ramadhan..
berkaitan gambar2 atau tempat2 mkn.. yeayyyy!!! cik iza suka sgt kalau ade yg post sbb kdg2 buntu juga nak masak menu apa dan buntu mencari tempat mkn.. semua tu cikiza anggap sharing yang bermanfaat..

cik iza pernah terbaca status, 'kesian pada org susah, kita upoad gamba mkanan sedap2 mereka xdpt merasa..' adakah dgn tidak upload gamba kita tidak mkn mknan lazat2.. adakah dengan upload makanan lazat2, kita tidak membantu mereka yang memerlukan? jawapan nya ada pada individu yang upload gamba/status itu sendiri. so kita xperlu susah2 nak fikirkan 'bagi pihak' mereka ye.
Cik iza tak suka menilai yang susah2 sehingga ada sakit di hati..
take it easy!enjoy the status, enjoy the activity! enjoy the pictures, nice places... Enjoy the kemudahan2 yg social media sediakan.. etc

tapi cik iza setuju, 'biar semua amalan,hanya Allah shj tahu' tapi bukan hanya pada bulan ramadhan... mmg amalan kebaikan yg kita buat tidak perlu dicanang..

erm.. malas la komen.. sebab status itu pada cik iza hanya aktivity...

tapi ada status yang mninggalkan kesan.. yang kadang2 spoil betullah.tp cik iza akan scroll laju2 kebawah.. kalau kita xsuka kita jgn baca.. tp rasenye adalah xperlu sebarkan api kemarahan, kebencian.. kita sebarkan rasa kasih syg.. hormat menghormati ye darling! yang mcm ni mmg cik iza tak berapa berkenan..

dulu cik iza muda2 ade jugak buat perangai mcm ni.. tp jom la wahai pengguna social media, kita tinggalkan status sebegini..
status bergaduh laki bini, status frustrated, marah, benci, sakit hati, mengadu domba, hasad dengki, terlalu prasangka,melaga2kan sesama sendiri.. please la... u just spread the negative vibes..selalu sgt berprasangka dan berfikir yang tidak baik, berkata yang tidak baik, nanti mengganggu mood, kesihatan dan kita tak merasa bahagia pun, dan  org yang membaca sedikit sebanyak terasa geram dan sakit hati.. so, Jangan buat lagi.. Jom start di bulan yang mulia ni. kita berubah. insyaAllah, niat baik Allah bantu..

NOTA: ini hanya contengan peribadi dan hanye bekisar keadaan sekeliling yg normal.. Jom bersangka baik dengan entry cik iza ni ye! .. erk.. dalam malas2 komen cik iza da pun terkomen panjang lebar.. Ya ampuunnn!!!


Bye!

Salam sayang,
~ Lizza Eusoff~

No comments:

Post a Comment